ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 2021-2022
Σχολικό έτος
2021 - 2022
Εσωτερικός Κανονισμός
Λειτουργία Σχολικής Μονάδας
3ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΟΡΩΠΙΟΥ
- ΚΕΦΑΛΑΙΟ: ΘΕΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ.
1.1. OΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ…………………………………………………………………………………………… σελ.5
1.2. Ο ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ………………………………………………………………………………………σελ.7
1.3. ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ………………………………………………………………………………………….σελ.8
- ΚΕΦΑΛΑΙΟ: ΘΕΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ.
2.1. ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ……………………………….σελ.12
2.2. ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ……………………….σελ.12
- ΚΕΦΑΛΑΙΟ: ΘΕΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΖΩΗ.
3.1. ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ…………………………………………………………………………..σελ.13
3.2. ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ…………………………………………………………..σελ.13
3.3. 3.3. ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΣΕ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ…………………………………………………………………..σελ.14
3.4. ΣΤΟΝ ΑΥΛΙΟ ΧΩΡΟ…………………………………………………………………………………………σελ.14
3.5. ΑΥΘΑΙΡΕΤΗ ΕΞΟΔΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ………………………………………………………….σελ.14
3.6. ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ…………………………………………………….σελ.14
3.7. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΣΥΣΚΕΥΕΣ-ΤΗΛΕΦΩΝΑ………………………………………………………….σελ.15
3.8. ΚΑΠΝΙΣΜΑ…………………………………………………………………………………………………….σελ.15
3.9. ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ………………………………………………σελ.15
3.10. ΗΜΕΡΗΣΙΕΣ ΠΟΛΥΗΜΕΡΕΣ ΕΚΔΡΟΜΕΣ………………………………………………σελ.15
- ΚΕΦΑΛΑΙΟ: ΘΕΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΡΟΛΟ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ.
4.1. ΠΟΙΟΙ ΘΕΩΡΟΥΝΤΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ……………………………………….σελ.16
4.2. Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ-ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ ΣΤΗΝ ΑΠΑΛΛΑΓΗ ΑΠΟ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
4.2.1.ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ………………………………………………………………………………………..σελ.16
4.2.2.ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ………………………………………………………………………………………….σελ.17
4.3. ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ-ΓΟΝΕΩΝ…………………………………………………………………….σελ.18
- ΚΕΦΑΛΑΙΟ: ΘΕΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΦΟΙΤΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ-ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΦΟΙΤΗΣΗΣ
5.1. ΕΠΑΡΚΗΣ…………………………………………………………………………………………………………σελ.19
5.2. ΑΝΕΠΑΡΚΗΣ……………………………………………………………………………………………………σελ.20
- ΚΕΦΑΛΑΙΟ: ΘΕΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΕΙΘΑΡΧΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
6.1 ΕΜΦΑΝΙΣΗ-ΠΑΡΟΥΣΙΑ-ΚΑΤΟΧΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ…………………………………………..σελ.20
6.2 ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΖΗΜΙΩΝ………………………………………………………………………………σελ.21
6.3 ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ-ΕΚΔΡΟΜΕΣ-ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ………………………………………….σελ.21
6.4 ΠΕΙΘΑΡΧΙΑ-ΚΥΡΩΣΕΙΣ……………………………………………………………………………………..σελ.21
6.5 ΕΙΔΗ ΠΟΙΝΩΝ:………………………………………………………………………………………………..σελ.22
6.5.1. Παρατήρηση,
6.5.2. Επίπληξη,
6.5.3. Ωριαία απομάκρυνση από την τάξη,
6.5.4. Μέχρι δύο ημέρες απομάκρυνση από το σχολείο,
6.5.5. Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
Στοιχεία Σχολικής Μονάδας
Ταυτότητα Σχολικής Μονάδας |
|
3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΟΡΩΠΙΟΥ |
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ |
Κωδικός 3ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΟΡΩΠΙΟΥ: 0535002 |
Στοιχεία Σχολικής Μονάδας |
|
ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ ΚΑΙ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ ΚΙΤΣΙ ΚΟΡΩΠΙΟΥ, Τ.Κ: 19442. |
ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΧΟΛΕΙΟΥ |
Τηλέφωνο: 210-9656309 |
|
Fax: 210-9656309 |
|
e-mail: mail@3gym-korop.att.sch.gr |
|
Ιστοσελίδα: http//:www.3gym-korop.att.sch.gr |
|
ΕΛΙΣΣΑΒΕΤ ΑΘ. ΜΕΡΚΟΥΡΗ |
ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ. |
ΜΑΡΙΑ ΕΥΣ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΥ |
ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ Α΄ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ. |
ΙΩΑΝΝΗΣ Π. ΔΗΜΗΤΡΕΛΟΣ |
ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ Β΄ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ. |
ΓΚΙΟΥΛΗΣ Γ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΟΛΩΤΣΗΣ Ν. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΔΗΜΟΥ ΕΦΗ |
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ. ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ. |
Προεδρείο δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου: |
ΚΟΛΩΤΣΗ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ ΛΕΣΙΩΤΗ ANNA (Εκπρόσωποι Δεκαπενταμελούς). |
ΚΙΟΥΣΗΣ ΘΩΜΑΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΔΗΜΟΥ ΚΡΩΠΙΑΣ. |
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΗΜΟΥ ΚΡΩΠΙΑΣ. |
Ο Εσωτερικός Κανονισμόςαποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία και την εκπλήρωση της αποστολής του σχολείου. Είναι εναρμονισμένος προς την Ελληνική Εκπαιδευτική Νομοθεσία και καθορίζει τα όρια των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων.
Η σύνταξη και εφαρμογή του Σχολικού Κανονισμού διαπνέεται από τις αρχές της δημοκρατικής σχολικής διοίκησης και να αποσκοπεί στην αυτοδέσμευση των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας, που είναι απαραίτητη για την προστασία των δικαιωμάτων τους. Αποβλέπει στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος το οποίο θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό, με ανοχή και αναγνώριση. Οφείλει να δίνει στον όρο «σχολική πειθαρχία» δημοκρατικό περιεχόμενο και να τον αναδεικνύει σε βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου. Η σχολική πειθαρχία δεν είναι αυτοσκοπός αλλά παιδαγωγικό μέσο για την ομαλή σχολική ζωή και την ανάπτυξη της προσωπικότητας κάθε ατόμου.
Η δημοκρατική οργάνωση της σχολικής κοινότητας προϋποθέτει κανόνες, όρια, κατανομή ρόλων και ευθυνών, ιεραρχική διάρθρωση της ομάδας αλλά και συναίνεση, συμμετοχή και αποδοχή των διαφορών και του πλουραλισμού των απόψεων.
Κάθε μαθητής είναι μια ξεχωριστή και ανεπανάληπτη προσωπικότητα που δικαιούται να την εκφράζει και να την αναπτύσσει ελεύθερα μέσα στην ομάδα. Το άτομο καταξιώνεται ως μέλος της ομάδας. Έχει το δικαίωμα να απαιτεί το σεβασμό και τη δυνατότητα να αναπτύσσει δημιουργικές πρωτοβουλίες. Παράλληλα, οφείλει να επιδεικνύει υπευθυνότητα και να αναγνωρίζει στους άλλους τα ίδια δικαιώματα.
1. ΚΕΦΑΛΑΙΟ
ΘΕΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ
1.1. Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
- Εφαρμόζει τους νόμους, τα προεδρικά διατάγματα, τις εγκυκλίους και τις υπηρεσιακές εντολές της Διοίκησης, είναι υπεύθυνος για την τήρησή τους και υλοποιεί τις αποφάσεις του Συλλόγου των Διδασκόντων.
- Εκπροσωπεί το σχολείο σε όλες τις σχέσεις του με τους τρίτους. Παραμένει στο σχολείο όλες τις εργάσιμες ώρες και είναι υπεύθυνος για την ομαλή λειτουργία του και το συντονισμό της σχολικής ζωής.
- Έχει την ευθύνη της οργάνωσης και της πραγματοποίησης του εκπαιδευτικού έργου μέσα στο σχολείο, καθώς και την ευθύνη για την ικανοποίηση των αναγκών των εκπαιδευτικών και των μαθητών, στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων που του παρέχονται από την εκπαιδευτική νομοθεσία.
- Είναι υπεύθυνος για την τήρηση της πειθαρχίας. Οι παρατηρήσεις, οι υποδείξεις, η αποδοκιμασία πράξεων και φαινομένων ή ακόμη και η επιβολή ποινής εντάσσονται μέσα στα καθήκοντά του και απορρέουν από το ρόλο του. Ο Διευθυντής πρέπει να έχει υπόψη του ότι, όταν απαιτείται να κάνει χρήση αυτού του δικαιώματος, οφείλει να το πράξει, γιατί διαφορετικά η ανοχή σε ακραία φαινόμενα μπορεί να λειτουργήσει αρνητικά για τη συνοχή και την αποτελεσματικότητα του σχολείου.
- Πρέπει περισσότερο να χρησιμοποιεί προς τους μαθητές τον έπαινο, τις παραινέσεις, τις συμβουλές και γενικότερα τα θετικά κίνητρα. Ακραία συμπεριφορά, με αυταρχικό πνεύμα και χαρακτηρισμούς απαξιωτικούς και προσβλητικούς είναι ανεπίτρεπτη.
- Οφείλει να μη διαφοροποιεί, κατά περίπτωση, την συμπεριφορά του σε μαθητές και εκπαιδευτικούς αλλά να συμπεριφέρεται προς όλους ισότιμα και δίκαια.
- Πρέπει να έχει τακτική επαφή με τους γονείς, επιδιώκοντας την ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας ανάμεσα στο σχολείο και την οικογένεια.
- Καταρτίζει το πρόγραμμα ενημέρωσης των γονέων σε συνεργασία με τους διδάσκοντες.
- Πρέπει να διατηρεί την συνοχή του Συλλόγου Διδασκόντων, να αμβλύνει τις αντιθέσεις και να ενθαρρύνει τις πρωτοβουλίες των εκπαιδευτικών.
- Προσκαλεί τα μέλη του Συλλόγου στις συνεδριάσεις, στις οποίες και προεδρεύει. Εισηγείται την κατανομή των πρόσθετων εξωδιδακτικών εργασιών.
- Σε συνεργασία με τους διδάσκοντες έχει την ευθύνη της σύνταξης του ωρολογίου προγράμματος του σχολείου, με γνώμονα την αποδοτική λειτουργία του.
- Φροντίζει ως διαχειριστής για την ορθολογικότερη και αποδοτικότερη διαχείριση των διαθέσιμων στο σχολείο οικονομικών πόρων. Μεριμνά για τη συντήρηση και λειτουργία των σχολικών εγκαταστάσεων καθώς και την προμήθεια των απαραίτητων εποπτικών μέσων διδασκαλίας. Ενημερώνει το Σύλλογο των Διδασκόντων για το έργο της σχολικής επιτροπής και συμβουλίου σχολικής κοινότητας.
- Είναι υπεύθυνος, μαζί με τους εκπαιδευτικούς, για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών.
Φροντίζει να καλύπτονται οι διδακτικές ώρες σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικών, τροποποιώντας το ημερήσιο πρόγραμμα διδασκαλίας ή αναθέτοντας την κάλυψη του κενού σε διαθέσιμο εκπαιδευτικό. - Είναι υπεύθυνος για τη διανομή των διδακτικών βιβλίων, σε συνεργασία με τον Υποδιευθυντή του σχολείου και τον ορισθέντα εκπαιδευτικό.
- Συνεργάζεται με τους διδάσκοντες για τον ορισμό των θεμάτων των εξετάσεων, ορίζει τους επιτηρητές και είναι υπεύθυνος για την τήρηση των σχετικών με τις εξετάσεις διατάξεων.
- Συνεργάζεται με τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου και κυρίως με το Συντονιστή που έχει την παιδαγωγική ευθύνη της σχολικής μονάδας και τους Προϊσταμένους του για την αντιμετώπιση προβλημάτων του σχολείου και την επιμόρφωση του διδακτικού προσωπικού.
- Συγκροτεί τα τμήματα κάθε τάξης και κατανέμει τους μαθητές σ’ αυτά, με βάση τη νομοθεσία και σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής.
- Συνεργάζεται με τις μαθητικές κοινότητες για την οργάνωση της σχολικής ζωής, μέσα σε κλίμα κατανόησης και υπευθυνότητας.
- Εφαρμόζει τις διατάξεις για την υποχρεωτική φοίτηση των μαθητών στο σχολείο. Διενεργεί και ανανεώνει τις εγγραφές των μαθητών από τάξη σε τάξη.
Εγκρίνει τις μετεγγραφές των μαθητών. - Έχει την ευθύνη για την τήρηση του αρχείου του σχολείου σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς.
- Συγκαλεί το Σχολικό Συμβούλιο σε συνεδριάσεις. Καλεί τους κηδεμόνες των μαθητών για ενημέρωση. Δίνει πληροφορίες σε κάθε πολίτη που έχει έννομο συμφέρον και δεν τον παραπέμπει σε άλλες υπηρεσίες για θέματα που εκείνος οφείλει να γνωρίζει.
1.2. Ο ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
- Αναπληρώνει το Διευθυντή, όταν αυτός απουσιάζει ή κωλύεται, και παραμένει στο σχολείο όλες τις εργάσιμες ώρες. Τον βοηθάει στο καθημερινό του έργο, αναλαμβάνοντας ένα μέρος από τις αρμοδιότητες του.
- Έχει την ευθύνη για την αρχειοθέτηση των εγγράφων και τη διεκπεραίωση της υπηρεσιακής αλληλογραφίας του σχολείου. Συμπληρώνει και αποστέλλει στις αρμόδιες υπηρεσίες τα στατιστικά στοιχεία και όσα άλλα ζητούνται από αυτές.
- Καταρτίζει το πρόγραμμα εφημεριών.
- Έχει την ευθύνη για την έγκαιρη διανομή των διδακτικών βιβλίων σε συνεργασία με τον διδάσκοντα που ορίζει ο Σύλλογος.
- Τηρεί το βιβλίο υλικού του σχολείου και φροντίζει για την παραλαβή και καλή λειτουργία των εποπτικών μέσων διδασκαλίας και των ειδών εξοπλισμού του σχολείου.
- Είναι υπεύθυνος για την οργάνωση των μαθητικών εκδηλώσεων και μαθητικών εκλογών.
1.3. ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
Οι εκπαιδευτικοί επιτελούν έργο υψηλής κοινωνικής ευθύνης. Στο έργο τους περιλαμβάνεται η διδασκαλία, η εκπαίδευση και η διαπαιδαγώγηση των μαθητών.
Ειδικότερα οι εκπαιδευτικοί:
- Διδάσκουν στους μαθητές τα διάφορα γνωστικά αντικείμενα, σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών. Διαπαιδαγωγούν και εκπαιδεύουν τους μαθητές σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους της εκπαίδευσης.
- Προγραμματίζουν τη διδακτέα ύλη των μαθημάτων τους και συμμετέχουν στον γενικότερο προγραμματισμό δραστηριοτήτων του σχολείου. Προετοιμάζουν καθημερινά και οργανώνουν το μάθημά τους, εφαρμόζοντας κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας με βάση τις ανάγκες των μαθητών και τις ιδιαιτερότητες των γνωστικών αντικειμένων.
- Συνεργάζονται με τους μαθητές, σέβονται την προσωπικότητά τους, καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά.
- Τηρούν τους νόμους, τα διατάγματα, τις οδηγίες, τις εγκυκλίους και τα βιβλία. Αναλαμβάνουν τις εξωδιδακτικές εργασίες του σχολείου.
- Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας, συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη διαγωγή και την επίδοση των παιδιών τους.
- Αναλαμβάνουν καθήκοντα εφημερευόντων, έχουν την ευθύνη της επιτήρησης και της προστασίας των μαθητών και επιμελούνται την καθαριότητα των σχολικών χώρων και ό,τι άλλο σχετίζεται με την υγιεινή και την ασφάλειά τους.
- Φροντίζουν, κατά το διάλειμμα, να εκκενώνονται οι αίθουσες και ανοίγουν τα παράθυρα, για να αερίζεται ο χώρος. Βγαίνοντας ελέγχουν, αν ο εκάστοτε απουσιολόγος τους ακολουθεί και κλειδώνει την τάξη.
- Συμβάλλουν στην επιτυχία όλων των εκδηλώσεων που οργανώνονται από το σχολείο.
- Συμμετέχουν στις συνεδριάσεις του Συλλόγου Διδασκόντων, στις παιδαγωγικές συναντήσεις και στα σεμινάρια επιμόρφωσης που πραγματοποιούνται και εκφράζουν ελεύθερα τις παιδαγωγικές απόψεις τους.
- Προσέρχονται στο σχολείο, έγκαιρα πριν από την έναρξη της διδασκαλίας των μαθημάτων τους, εφαρμόζουν το ωρολόγιο πρόγραμμα και δεν παραβιάζουν την ώρα έναρξης και λήξης των μαθημάτων.
- Παρίστανται στο χώρο συγκέντρωσης των μαθητών κατά την έναρξη λειτουργίας του σχολικού ωραρίου και κάθε φορά που ο Σύλλογος των Διδασκόντων απευθύνεται στο σύνολο των μαθητών. Με τον τρόπο αυτό δίνεται το αναγκαίο κύρος στη συλλογική λειτουργία του σχολείου.
- Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών τους στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνουν υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και συμπεριφορά των μαθητών τους, και υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.
- Για θέματα που αφορούν στο σχολείο προβαίνουν σε ανακοινώσεις προς τους μαθητές ή τους γονείς μόνο με τη σύμφωνη γνώμη του Διευθυντή και του Συλλόγου Διδασκόντων. Δεν κοινοποιούν λεπτομέρειες των συζητήσεων στο Σύλλογο Διδασκόντων και δεν σχολιάζουν συναδέλφους τους ή την επίδοση και τη διαγωγή μαθητών σε άλλους μαθητές ή γονείς. Βαρύ ατόπημα αποτελεί η δημοσιοποίηση στοιχείων που αφορούν θέματα υγείας ή μαθησιακά προβλήματα των μαθητών. Τα παραπάνω αποτελούν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα και είναι απολύτως εμπιστευτικά.
- Ενθαρρύνουν τους μαθητές να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.
- Συνεργάζονται με το Διευθυντή, τους γονείς και τους αρμόδιους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών.
- Δεν απομακρύνουν τους μαθητές από την τάξη κατά τις ώρες διδασκαλίας χωρίς σημαντικό λόγο. Εάν απομακρύνουν μαθητή από την αίθουσα, ενημερώνουν το Διευθυντή, μέσω του απουσιολόγου, και συμπληρώνουν το σχετικό έντυπο επιβολής ποινής, που τους δίνεται.
Oμαθητής που απομακρύνεται με ωριαία απομάκρυνση από την τάξη, με ευθύνη της Διεύθυνσης ή της Υποδιεύθυνσης οδηγείται σε άλλο τμήμα, προκειμένου να απασχοληθεί. Σε κάθε τμήμα είναι δυνατή η παρουσία ενός μόνο μαθητή ή μαθήτριας που έχει απομακρυνθεί από τη δική του τάξη με ωριαία απομάκρυνση.
Μαθητής που έχει ωριαία αποβολή και βρίσκεται σε άλλο τμήμα και συνεχίζει να ενοχλεί και να παρεμποδίζει τη μαθησιακή διαδικασία, με συνοδεία του απουσιολόγου, οδηγείται, εκ νέου, στη Διεύθυνση ή την Υποδιεύθυνση, όπου τιμωρείται με ημερήσια απομάκρυνση αυτήν τη φορά. Ενημερώνονται οι γονείς και κηδεμόνες του και κατευθύνεται σε τρίτο τμήμα, προκειμένου να απασχοληθεί.
- Οι εκπαιδευτικοί είναι υπεύθυνοι για την επιτήρηση των μαθητών μέσα στην τάξη, εισέρχονται στην αίθουσα μαζί τους και εξέρχονται μετά την αποχώρηση αυτών.
- Ελέγχουν κάθε διδακτική ώρα, αν όλοι οι μαθητές είναι παρόντες στην έναρξη του μαθήματος και αν διαπιστώσουν ότι κάποιος μαθητής απουσιάζει, καταχωρούν απουσία και μέσω του απουσιολόγου ενημερώνουν τη Διεύθυνση ή την Υποδιεύθυνση αμέσως.
- Δε δίνουν εύκολα άδεια στο μαθητή για νερό ή εξυπηρέτηση άλλης ανάγκης, εκτός αν οι ίδιοι κρίνουν ότι υπάρχει, όντως, αντικειμενική δυσκολία, η οποία θα πρέπει να εξυπηρετηθεί. Στην περίπτωση αυτή ο μαθητής που αιτείται αδείας συνοδεύεται, πάντα, από τον απουσιολόγο του τμήματος και επιστρέφει μαζί με αυτόν στην αίθουσα διδασκαλίας.
Μαθητής που αργοπορεί και μπαίνει καθυστερημένα στην τάξη, γίνεται δεκτός, αλλά καταχωρείται σε αυτόν απουσία από τον εκάστοτε διδάσκοντα. Η αργοπορημένη προσέλευση του μαθητή δικαιολογείται μόνο, λόγω καθυστέρησης του σχολικού πούλμαν ή λόγω αντικειμενικού προβλήματος υγείας.
- Οι εκπαιδευτικοί καταγράφουν στα σχετικά βιβλία μετά τη λήξη της διδακτικής ώρας τη διδασκόμενη ύλη, ελέγχουν τις απουσίες των μαθητών και υπογράφουν το ημερήσιο δελτίο απουσιών.
- Οι υπεύθυνοι καθηγητές των τμημάτων ενημερώνουν τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών τους τις πρώτες πέντε ημέρες κάθε μήνα για τον αριθμό των απουσιών που ο κάθε μαθητής έχει σημειώσει. Η ενημέρωση γίνεται μέσω email, smsή τηλεφωνικώς.
- Αξιολογούν αντικειμενικά την πρόοδο και την επίδοση των μαθητών τους και ενημερώνουν σχετικώς τους γονείς ή κηδεμόνες καθώς και τους ίδιους τους μαθητές.
- Στις περιπτώσεις ανάγκης έκτακτης απουσίας τους από το σχολείο ενημερώνουν εγκαίρως τη Διευθύντρια του σχoλείου.
- Αναπληρώνουν συνάδελφό τους εκπαιδευτικό, ο οποίος δικαιολογημένα απουσιάζει, απασχολώντας τους μαθητές που έχουν κενό, προκειμένου να συμβάλουν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου και στην αποτροπή παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών και γενικότερα εναρμονίζονται με τα καθήκοντα που τους αναθέτει η Διεύθυνση του σχολείου, εφόσον αυτά είναι σύννομα και βοηθούν στο να λειτουργεί το σχολείο αποτελεσματικά.
Σε περίπτωση ατυχήματος μαθητή, κατά τη διάρκεια του μαθήματος, εντός της σχολικής αίθουσας, διαλείμματος ή κενού το σχολείο δε φέρει ευθύνη, εφόσον εκπαιδευτικός είναι παρών μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας, διδάσκοντας ή απασχολώντας τους μαθητές, και βρίσκεται στη θέση της εφημερίας του, κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων. Είναι ανθρωπίνως αδύνατο να παρεμβαίνει ο εκπαιδευτικός και να προλαβαίνει, πάντα, απρόβλεπτες, αναπάντεχες και συχνά αστραπιαίες ενέργειες μαθητών.
- Οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν στο ίδιο τμήμα ή σε τμήματα της ίδιας τάξης είναι απαραίτητο να συζητούν μεταξύ τους τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και να επιλέγουν κοινούς τρόπους αντιμετώπισής των. Την ίδια συνεργασία πρέπει να έχουν μεταξύ τους και οι εκπαιδευτικοί του ίδιου κλάδου.
- Ο εκπαιδευτικός δεν πρέπει να υποστηρίζει προς τους μαθητές του ότι ο ρόλος κάποιων τομέων της επιστήμης ή μαθημάτων είναι σημαντικότερος για την παιδεία τους και να απαξιώνονται άλλοι τομείς και μαθήματα. Όλα τα μαθήματα είναι ισότιμα. Το σχολείο παρέχει γενική παιδεία η οποία είναι συνισταμένη όλων των μαθημάτων.
- Οι εκπαιδευτικοί καλό είναι να ζητούν ενημέρωση για την οικογενειακή και κοινωνική κατάσταση των μαθητών τους καθώς και για θέματα υγείας τους, ώστε να προσαρμόζουν ανάλογα την συμπεριφορά τους και να προφυλαχθούν από πιθανά ατοπήματα στις σχέσεις τους μαζί τους.
- Η ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών πρέπει να γίνεται συστηματικά και προγραμματισμένα. Κάθε εκπαιδευτικός οφείλει να γνωστοποιήσει τις ώρες της εβδομάδας κατά τις οποίες θα μπορεί να δέχεται τους γονείς και να τους ενημερώνει. Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των γονέων θα ήταν χρήσιμο να μην υπάρχει μεγάλη διασπορά των ωρών ενημέρωσης κατά τη διάρκεια εβδομάδας.
2. ΚΕΦΑΛΑΙΟ
ΘΕΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ
2. 1 Υποχρεώσεις των καθηγητών προς τους μαθητές
Οι γενικές υποχρεώσεις των καθηγητών προς τους μαθητές τους περιγράφονται στον Ν. 1566/1985 και εξειδικεύονται σε Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 1340Β/16-10-2002. Σε κάθε περίπτωση οι καθηγητές οφείλουν:
- Να αντιμετωπίζουν τους μαθητές τους με ευγένεια, κατανόηση και σεβασμό προς την προσωπικότητα τους,
- Να υποστηρίζουν τη μάθηση των μαθητών τους τόσο εντός όσο και εκτός τάξης,
- Να αντιμετωπίζουν τους μαθητές τους με δημοκρατικό πνεύμα, ισότιμα και δίκαια χωρίς διακρίσεις υπέρ η εις βάρος ορισμένων μαθητών,
- Να διασφαλίζουν την υγεία και την ασφάλεια των μαθητών, εντός του σχολικού χώρου,ασκώντας , επί της ουσίας, γονική μέριμνα.
- Να συμβάλλουν στην διαμόρφωση σχολικού κλίματος που δημιουργεί στους μαθητές αισθήματα εμπιστοσύνης, ώστε να απευθύνονται σε αυτούς για την αντιμετώπιση οποιουδήποτε προβλήματός τους.
2.2. Υποχρεώσεις των μαθητών προς τους καθηγητές
1. Συμπεριφορά - Πειθαρχία
Γενικά οι μαθητές οφείλουν:
- Να σέβονται το δικαίωμα των συμμαθητών τους για μάθηση και το δικαίωμα των καθηγητών τους να επιτελούν το λειτούργημά τους αποτελεσματικά,
- Να σέβονται τους συμμαθητές τους ως προσωπικότητες, καθώς και τα προσωπικά τους αντικείμενα.
- Να μην παρεμποδίζουν την κανονική λειτουργία του σχολείου με οποιοδήποτε τρόπο.
- Να δέχονται με ευγένεια τις υποδείξεις του Συμβούλου Σχολικής Ζωής, των καθηγητών και γενικότερα όλου του προσωπικού του Σχολείου.
- Να χρησιμοποιούν κόσμια γλώσσα και να μην εκδηλώνουν επιθετική συμπεριφορά.
- Να μη χρησιμοποιούν κινητά τηλέφωνα κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο σχολικό χώρο.
- Να λύνουν τις διαφορές τους με συνεννόηση και διάλογο, χωρίς να καταφεύγουν στη χρήση βίας. Η χειροδικία, η αυτονομία και η άσκηση σωματικής ή ψυχολογικής βίας από άτομα ή ομάδες αποτελούν σοβαρότατα παραπτώματα και ελέγχονται πειθαρχικά με ποινές που μπορούν να οδηγήσουν στην απομάκρυνση του μαθητή από το Σχολείο.
3. ΚΕΦΑΛΑΙΟ
ΘΕΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΖΩΗ
3.1. Προσέλευσηστο σχολείο
- Οι μαθητές προσέρχονται στο σχολείο πριν από την έναρξη των μαθημάτων, η οποία γίνεται στις 8:30 π.μ.
- Η εμφάνιση των μαθητών και μαθητριών πρέπει να είναι ευπρεπής και μη προκλητική και να συνάδει με τον οφειλόμενο σεβασμό στο σχολικό χώρο και την εκπαιδευτική διαδικασία.
- Δε συνιστάται οι μαθητές κατά την προσέλευσή τους στο σχολείο να φορούν κοσμήματα, σκουλαρίκια και οτιδήποτε άλλο παρεμποδίζει την ενασχόλησή τους με αθλητικές δραστηριότητες και αποτελεί κίνδυνο για τη σωματική τους ακεραιότητα.
3.2. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος:
- Οι μαθητές εισέρχονται στην τάξη αμέσως μόλις χτυπήσει το κουδούνι.
- Εφόσον εισέλθει ο διδάσκων στην αίθουσα διδασκαλίας ο αργοπορημένος μαθητής εισέρχεται, αλλά παίρνει απουσία, λόγω της καθυστερημένης του προσέλευσης. Απουσία δεν καταχωρείται μόνο στην περίπτωση που ο μαθητής προσκομίσει στον διδάσκοντα χαρτί από γιατρό, το οποίο στη συνέχεια δίνεται στη Διεύθυνση του σχολείου.
- Οι θέσεις των μαθητών μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας καθορίζονται σε συνεργασία με τον υπεύθυνο καθηγητή του τμήματος. Προσωρινή αλλαγή θέσης επιτρέπεται μόνο μετά από συνεννόηση με τον εκάστοτε διδάσκοντα καθηγητή.
- Κανένας μαθητής από τους προσελθόντες στο σχολείο, δεν επιτρέπεται να απουσιάσει από την αίθουσα διδασκαλίας χωρίς αυτό να γνωστοποιηθεί αμέσως στη Διεύθυνση του Σχολείου, η οποία υποχρεούται να λάβει μέτρα για την ασφάλεια των μαθητών που βρίσκονται, για οποιοδήποτε λόγο, εκτός αίθουσας διδασκαλίας.
- Η αφομοίωση της διδασκαλίας και η συμμετοχή στη διδακτική διαδικασία προϋποθέτει αυξημένο βαθμό συγκέντρωσης. Απαγορεύεται., συνεπώς αυστηρά
η παρενόχληση του μαθήματος με οποιονδήποτε τρόπο. Ο καθηγητής, ως βασικός υπεύθυνος, επιλέγει σε κάθε περίπτωση τρόπους για την ομαλή διεξαγωγή του μαθήματος.
- Στην περίπτωση που ένας μαθητής αποβληθεί από την αίθουσα διδασκαλίας, του καταχωρείται, ηλεκτρονικά, απουσία, η οποία δεν δικαιολογείται.
3.3 Αντιγραφή σε διαγώνισμα:
Η απόπειρα αντιγραφής τιμωρείται με αφαίρεση και μηδενισμό του γραπτού. Ακολουθεί ο πειθαρχικός έλεγχος του μαθητή.
3.4 Στον αύλιο χώρο:
Για λόγους ασφαλείας, το παιγνίδι με μπάλες στην αυλή επιτρέπεται μετά από την έγκριση και τις οδηγίες των γυμναστών.
3.5. Αυθαίρετη έξοδος από το χώρο του σχολείου:
Η παραμονή των μαθητών στους χώρους του σχολείου είναι υποχρεωτική για όλες τις ώρες της σχολικής λειτουργίας. Η έξοδος μαθητών από τους σχολικούς χώρους επιτρέπεται μόνο μετά από ειδική άδεια της Διεύθυνσης.
3.6. Φροντίδα για το σχολικό περιβάλλον
Η συνεργασία όλων είναι απαραίτητη, για να διατηρηθεί ένα ευχάριστο και μαθησιακά κατάλληλο σχολικό περιβάλλον. Για την επιτυχία αυτού του σκοπού οι μαθητές:
- Σέβονται την κινητή και ακίνητη περιουσία του σχολείου,
- Δε ρυπαίνουν το σχολικό χώρο, δεν γράφουν στους τοίχους και χρησιμοποιούν τα καλάθια απορριμμάτων.
- Διατηρούν το θρανίο τους καθαρό και σε άριστη κατάσταση. Κάθε τμήμα οφείλει, συλλογικά, να διατηρεί την αίθουσα του καθαρή και σε άριστη κατάσταση.
Επισημαίνεται ότι μαθητής που προκαλεί φθορά στην περιουσία του σχολείου ή μέσα στο σχολικό λεωφορείο με το οποίο μετακινείται καθημερινά προς και από το σχολείο ελέγχεται πειθαρχικά.
3.7.Κινητά-τηλέφωνα:
Η με οιονδήποτε τρόπο και για οιονδήποτε λόγο χρήση κινητού τηλεφώνου και συσκευών καταγραφής ήχου και εικόνας εντός των σχολικών χώρων - κτηρίων και υπαίθριων χώρων -απαγορεύεται και συνεπάγεται πειθαρχικό έλεγχο.
3.8. Κάπνισμα, κατανάλωση αλκοόλ και χρήση άλλων εξαρτησιογόνων ουσιών
Απαγορεύεται το κάπνισμα και χρήση αλκοόλ και εξαρτησιογόνων ουσιών, δεδομένης της καταστροφικής επίδρασής τους στην σωματική και την πνευματική υγεία, κυρίως των νεαρών ατόμων. Η παρέκκλιση από αυτόν τον κανόνα συνεπάγεται αυστηρό πειθαρχικό έλεγχο. Η επανάληψη ή η σοβαρότητα του παραπτώματα είναι δυνατό να οδηγήσει στην απομάκρυνση του μαθητή από το σχολείο. Ειδικότερα, σε περίπτωση κατοχής ή χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών ακολουθούνται και οι προβλεπόμενες από τον νόμο διαδικασίες.
3.9. Συμπεριφορά στην Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων:
Οι μαθητές οφείλουν να συμμετέχουν σε όλες τις εκδηλώσεις του σχολείου, επιδεικνύοντας την ανάλογη σοβαρότητα. Απουσίες καταχωρούνται κανονικά κατά τις σχολικές εορτές, τους σχολικούς εκκλησιασμούς και σε οποιαδήποτε άλλη σχολική δραστηριότητα.
3.10. Ημερήσιες και πολυήμερες εκδρομές
Οι μαθητές που συμμετέχουν σε διδακτική επίσκεψη, σχολικό περίπατο με ή χωρίς μεταφορικό μέσο ή σε οποιαδήποτε, γενικότερα, εκδρομή του σχολείου είναι υποχρεωμένοι να ακολουθούν το γενικό πρόγραμμα και τις οδηγίες των συνοδών εκπαιδευτικών. Απομάκρυνση μαθητή από την υπόλοιπη ομάδα επιτρέπεται μόνο μετά από άδεια του αρχηγού της εκδρομής. Επίσης, οι μαθητές πρέπει να έχουν κόσμια εμφάνιση και συμπεριφορά και να μην ενοχλούν ή προκαλούν τους πολίτες με τους οποίους έρχονται σε επαφή -επικοινωνία.
4. ΚΕΦΑΛΑΙΟ
ΘΕΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΡΟΛΟ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ
4.1. ΠΟΙΟΙ ΘΕΩΡΟΥΝΤΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
Φυσικοί κηδεμόνες του μαθητή θεωρούνται και οι δύο γονείς του (πατέρας και μητέρα). Σε περίπτωση που αυτοί κατοικούν σε διαφορετική πόλη από αυτή που βρίσκεται το σχολείο του μαθητή, ορίζουν από κοινού τρίτο πρόσωπο ως κηδεμόνα του τέκνου τους με συμβολαιογραφική πράξη.
Ειδικότερα:
1. Οι γονείς-κηδεμόνες εγγράφουν το μαθητή για κάθε σχολική τάξη στο τέλος της σχολικής χρονιάς για το επόμενο διδακτικό έτος.
2. Οι γονείς ή κηδεμόνες είναι καλό να ενημερώνουν το Διευθυντή και τους εκπαιδευτικούς για θέματα υγείας των μαθητών ή σχετικά με θέματα που αφορούν στην οικογενειακή και κοινωνική κατάστασή τους, τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά τους. Έτσι, οι εκπαιδευτικοί θα μπορέσουν να προσαρμόσουν ανάλογα τη συμπεριφορά τους και να αντιμετωπίσουν με ευαισθησία και εχεμύθεια τα τυχόν ιδιαίτερα προβλήματα αυτών.
3. Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να ενημερώνονται τακτικά για τη φοίτηση, τη σχολική επίδοση και συμπεριφορά των μαθητών. Η φοίτηση (απουσίες) των μαθητών Γυμνασίου διέπεται από τις διατάξεις των άρθρων του Ν.1566/1985 και των Π.Δ. 104/79, 294/79, 485/1983, 185/1990, 39/2014 και 126/2016.
4.Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων πρέπει να συνεργάζεται αρμονικά με το Διευθυντή, τους Υποδιευθυντές και το Σύλλογο των Διδασκόντων για θέματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, στη διοργάνωση των ενδοσχολικών και εξωσχολικών εκδηλώσεων, δραστηριοτήτων και προγραμμάτων καθώς και στην καλλιέργεια ενός καλού, συνεργατικού κλίματος μεταξύ όλων των παραγόντων της σχολικής ζωής.
4.2. Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ-ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ ΣΤΗΝ ΑΠΑΛΛΑΓΗ ΑΠΟ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
4.2.1.ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ (ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ)
Προβλέπεται μόνο για λόγους υγείας ή κάποιας μόνιμης ή παροδικής πάθησης ή ειδικής μειονεξίας.
Για την απαλλαγή απαιτούνται:
- Αίτηση του κηδεμόνα
- Ιατρική βεβαίωση κρατικού νοσοκομείου.
- Ταδικαιολογητικά κατατίθενται εντός πέντε (5) ημερών από την έναρξη των μαθημάτων ή την εμφάνιση της πάθησης ή την επάνοδο του μαθητή στο Σχολείο.
- Η ιατρική βεβαίωση δεν απαιτείται, εφόσον η πάθηση αναφέρεται στο Α.Δ.Υ. μαθητή.
- Για την απαλλαγή αποφασίζει ο Διευθυντής μαζί με τον κατά περίπτωση αρμόδιο διδάσκοντα καθηγητή.
4.2.2. ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ
- Οι γονείς και κηδεμόνες των μαθητών έχουν το δικαίωμα να ζητούν απαλλαγή με υπεύθυνη δήλωση, εφόσον είναι αλλόθρησκοι ή ετερόδοξοι.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο, η απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών χορηγείται ύστερα από Υπεύθυνη Δήλωση του ν.1599/1986, του ίδιου του μαθητή (αν είναι ενήλικος) ή και των δύο γονέων του (αν είναι ανήλικος), στην οποία θα αναφέρεται ότι ο μαθητής δεν είναι Χριστιανός Ορθόδοξος και εξ αυτού επικαλείται λόγους θρησκευτικής συνείδησης, χωρίς να είναι υποχρεωτική η αναφορά του θρησκεύματος στο οποίο ανήκει, εκτός αν το επιθυμεί.
Μόνον στην περίπτωση που η γονική μέριμνα ασκείται από τον ένα γονέα, αρκεί η υπογραφή του ασκούντος τη γονική μέριμνα.
Ειδικότερα η νέα εγκύκλιος ορίζει τα εξής:
Το μάθημα των Θρησκευτικών είναι υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές (άρ.16, παρ.2 του Συντάγματος) και διδάσκεται στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σύμφωνα με τα επίσημα υποχρεωτικά αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα, ακολουθεί τους γενικούς σκοπούς της εκπαίδευσης και απευθύνεται σε όλους τους μαθητές.
Ωστόσο, παρέχεται η δυνατότητα σε μη Χριστιανούς Ορθόδοξους μαθητές, δηλαδή αλλόθρησκους ή ετερόδοξους ή άθρησκους, που επικαλούνται λόγους θρησκευτικής συνείδησης, να απαλλαγούν από την παρακολούθησή του.
Συνεπώς, η απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών παρέχεται νόμιμα, αποκλειστικά και μόνο για την προάσπιση της ελευθερίας της θρησκευτικής συνείδησης, όπως προβλέπεται από το Σύνταγμα και περιγράφεται στους οικείους νόμους και στις αποφάσεις των διεθνών και ελληνικών δικαστηρίων.
Επειδή, έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα κατάχρησης του δικαιώματος απαλλαγής από τα Θρησκευτικά για λόγους που δεν συνδέονται με την ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης, εφιστάται η προσοχή στους Διευθυντές των σχολικών μονάδων να ελέγχουν την τεκμηρίωση των προβαλλόμενων λόγων, επισημαίνοντας σε κάθε ενδιαφερόμενο τη σοβαρότητα των σχετικών Υπεύθυνων Δηλώσεων και κατόπιν να προβαίνουν στη χορήγηση νόμιμης απαλλαγής του μαθητή, πάντοτε εντός των προβλεπόμενων χρονικών ορίων.
Η προσυπογραφή της Υπεύθυνης Δήλωσης από τον διδάσκοντα είναι απαραίτητη, ώστε να ενημερώνεται για τους μαθητές που θα έχει στην τάξη του στις ώρες του μαθήματος των Θρησκευτικών.
Οι μαθητές που απαλλάσσονται από το μάθημα των Θρησκευτικών δεν έχουν δικαίωμα παραμονής στην τάξη τους κατά τη διάρκεια διεξαγωγής του μαθήματος των Θρησκευτικών και δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να περιφέρονται εντός ή εκτός του σχολείου ή να απουσιάζουν (αδικαιολόγητα), αλλά να απασχολούνται σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στην παρούσα εγκύκλιο.
Για τη χορήγηση της απαλλαγής ακολουθείται παρόμοια διαδικασία με αυτήν που προβλέπεται για αντίστοιχες απαλλαγές μαθητών από μαθήματα (π.δ. 104/1979).
Η παραπάνω Υπεύθυνη Δήλωση του ν.1599/1986, με βεβαιωμένο το γνήσιο της υπογραφής και των δύο γονέων του μαθητή, παραλαμβάνεται από το Διευθυντή του σχολείου εντός αποκλειστικής χρονικής προθεσμίας που διαρκεί από την 1η Σεπτεμβρίου έως και την 20η Σεπτεμβρίου κάθε σχολικού έτους.
4.3. ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ-ΓΟΝΕΩΝ
- Οι γονείς, για οποιοδήποτε αίτημά τους, πρέπει να απευθύνονται στη Διεύθυνση του Σχολείου.
- Είναι επίσης δυνατή η συνάντηση με το Διευθυντή σε χρόνο που το Σχολείο δεν λειτουργεί, μετά από σχετική τηλεφωνική επικοινωνία.
- Η εμπιστοσύνη του μαθητή στο Σχολείο ενισχύεται και από τη θετική άποψη των γονέων προς το Σχολείο.
- 5. ΚΕΦΑΛΑΙΟ
ΘΕΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΦΟΙΤΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΦΟΙΤΗΣΗΣ
5.1. Επαρκής:
Φοίτηση (Άρθρα 27, 28, 29): (αρ. Πρωτ: 10645/ΓΔ4/22-1-2018, ΦΕΚ Β΄120, Υ.Α.).
- Επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητή/τριας, εφόσον το σύνολο των απουσιών του/της δεν υπερβαίνει τις εκατόν δεκατέσσερις (114).
- Είναι αυτονόητο ότι τόσο το σχολείο όσο και οι κηδεμόνες των μαθητών/τριών επιβάλλεται να ενημερώνονται άμεσα για κάθε απουσία του/της μαθητή/τριας.
- Για τους λόγους αυτούς, οι υπεύθυνοι τμημάτων οφείλουν να ενημερώνουν με κάθε πρόσφορο μέσο τους κηδεμόνες (τηλεφώνημα, μήνυμα σταλμένο από λογαριασμό του σχολείου στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ή στο κινητό τηλέφωνο των γονέων/κηδεμόνων (SMS), επιστολή), όπως ορίζει το Άρθρο 29, και να φροντίζουν να πληροφορούνται τους λόγους απουσίας των μαθητών/τριών. Η ενημέρωση πρέπει να γίνεται για κάθε ημέρα απουσίας εντός της εβδομάδας που σημειώθηκε.
- Σε περίπτωση που μαθητής/τρια απουσιάσει τρεις συνεχόμενες ημέρες ή πραγματοποιήσει τριάντα (30) συνολικά απουσίες, ο/η υπεύθυνος/η του τμήματος επικοινωνεί άμεσα με τους γονείς/κηδεμόνες του/της μαθητή/τριας και ενημερώνει τον/τη Διευθυντή/ντρια του σχολείου. Για τις απουσίες ενημερώνεται ανά εβδομάδα το αργότερο και το ηλεκτρονικά τηρούμενο βιβλίο φοίτησης.
- Μπορεί να χαρακτηριστεί επαρκής και η φοίτηση μαθητή/-τριας που πραγματοποίησε έως 164 απουσίες, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά τα εξής :
α) για τις παραπάνω από τις 114 έχει προσκομίσει δικαιολογητικά από γιατρό που βεβαιώνουν την ασθένεια,
β) ο Γενικός Μέσος Όρος της προφορικής βαθμολογίας, που προκύπτει από το άθροισμα των μέσων όρων των δύο τετραμηνιαίων βαθμών διαιρούμενο με τον αριθμό των διδασκόμενων μαθημάτων, είναι δεκαπέντε πλήρες και
γ) δεν έχει κάνει χρήση της μη προσμέτρησης απουσιών του άρθρου 24 παρ. 2 και 3 ( Άρθρο 28).
Επισημαίνεται ότι τα εν λόγω δικαιολογητικά, τα οποία έχουν ήδη κατατεθεί ή θα κατατεθούν για τη δικαιολόγηση απουσιών, πρέπει να τηρηθούν έως και την ημέρα λήξης των μαθημάτων κατά την οποία ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών αποφασίζει για τον χαρακτηρισμό της φοίτησης των μαθητών/τριών, λαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των απουσιών που έχουν πραγματοποιηθεί εντός του τρέχοντος έτους.
5.2 Ανεπαρκής:
Φοίτηση (Άρθρα 27, 28, 29): (αρ. Πρωτ: 10645/ΓΔ4/22-1-2018, ΦΕΚ Β΄120, Υ.Α.).
- Εάν μαθητής υπερβαίνει τις 114, συνολικά, απουσίες, η φοίτηση χαρακτηρίζεται ανεπαρκής και ο/η μαθητής/τρια είναι υποχρεωμένος/η να επαναλάβει τη φοίτησή του/της στην ίδια τάξη (Άρθρο 28).
6. ΚΕΦΑΛΑΙΟ
ΘΕΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΕΙΘΑΡΧΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
6.1. ΕΜΦΑΝΙΣΗ-ΠΑΡΟΥΣΙΑ-ΚΑΤΟΧΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ
- Η εμφάνιση των μαθητών πρέπει να είναι κόσμια και ευπρεπής. Η απλότητα στην εμφάνιση είναι σίγουρα κομψότερη από την εξεζητημένη παρουσία.
- Οι μαθητές δεν πρέπει να φέρνουν στο Σχολείο μεγάλα χρηματικά ποσά, walkman, ακριβά ρολόγια, κινητά τηλέφωνα και γενικά ηλεκτρονικές συσκευές.
- Για τυχόν απώλεια τέτοιων αντικειμένων, που η χρήση τους δεν επιτρέπεται στο σχολικό χώρο, το σχολείο δεν έχει ευθύνη αντικατάστασης ή αναζήτησης.
- Βωμολοχίες, καυγάδες, μπουγέλα, κακοπροαίρετα πειράγματα, χειροδικία, άσκηση σωματικής ή ψυχολογικής βίας δεν ταιριάζουν με τη μαθητική ιδιότητα.Η ευγενής άμιλλα είναι χρήσιμη, ενώ καταστέλλεται ο επιθετικός ανταγωνισμός.
- Η ποιότητα του σχολικού χώρου (καθαρές αίθουσες, χώροι υγιεινής, αυλή) είναι και ευθύνη των μαθητών.
- Σεβασμός και προσεκτική χρήση απαιτείται στη σχολική περιουσία. Φθορές, ζημίες, κακή χρήση αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητες του Σχολείου και εθίζουν το μαθητή στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας.
6.2. ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΖΗΜΙΩΝ
- Κάθε μαθητής είναι υπεύθυνος για τις φθορές που θα προκαλέσει και ελέγχεται πειθαρχικά.
- Για την αποφυγή παρόμοιων φαινομένων, οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να κάνουν τις απαραίτητες συστάσεις.
6.3 .ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ – ΕΚΔΡΟΜΕΣ – ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ
- Η τήρηση των κανόνων της ευπρέπειας και της καλής συμπεριφοράς στους χώρους επίσκεψης (αρχαιολογικοί χώροι, μουσεία, θέατρα, κινηματογράφοι) και διαμονής (ξενοδοχεία) είναι υποχρέωση των μαθητών. Δεν πρέπει να ξεχνούν ότι εκπροσωπούν τον εαυτό τους αλλά και το σύνολο της σχολικής κοινότητας.
- Δεν επιτρέπεται η χρησιμοποίηση του ονόματος του Σχολείου για τη διοργάνωση εξωσχολικών εκδηλώσεων από μαθητές, χωρίς την προηγούμενη έγκριση του Συλλόγου Διδασκόντων. (Χοροεσπερίδες, εκδηλώσεις διασκέδασης εκτός σχολείου και εκτός ωρών διδασκαλίας).
6.4. ΠΕΙΘΑΡΧΙΑ-ΚΥΡΩΣΕΙΣ
- Η σχολική πειθαρχία δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά παιδαγωγικό μέσο.
- Η επιείκεια, χωρίς όρια, νομιμοποιεί τις αποκλίσεις και καλλιεργεί την αντίληψη της ατιμωρησίας.
- Βασική αρχή κατά την επιβολή της ποινής είναι η τιμωρία της πράξης και όχι του μαθητή.
- Οι μαθητές που τιμωρούνται με ωριαία αποβολή προσέρχονται στο γραφείο της Διεύθυνσης του σχολείου και απασχολούνται, με ευθύνη του Διευθυντή.
Σοβαρά παραπτώματα θεωρούνται:
- Η άσκηση σωματικής ή ψυχολογικής βίας
- Η απουσία από μάθημα, χωρίς ενημέρωση του καθηγητή
- Η έξοδος από το σχολικό χώρο χωρίς άδεια
- Η προσβλητική συμπεριφορά προς καθηγητή
- Η εκούσια φθορά σχολικής περιουσίας
- Η οικειοποίηση αντικειμένων, που ανήκουν σε άλλο μαθητή.
- Το κάπνισμα.
- Η κατοχή και χρήση κινητού τηλεφώνου (Οι μαθητές μπορούν να επικοινωνούν με τους κηδεμόνες τους με τα τηλέφωνα του σχολείου).
6.5. ΕΙΔΗ ΠΟΙΝΩΝ
- Παρατήρηση
- Επίπληξη
- Ωριαία απομάκρυνση από το μάθημα
- Αποβολή από τα μαθήματα μέχρι 2 μέρες
- Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
Εγκρίνεται |
|
Γέρακας ......../......./ 2021 |
Γέρακας ......../......./ 2021 |
Η Συντονίστρια Παιδαγωγικής Ευθύνης 3ου Γυμνασίου Κορωπίου Καλογρίδου Μαργαρίτα |
Ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής Ανδρέας Αλεξανδρής |